ROZMAWIALI O PROBLEMACH
W dniach 22 października br. odbyło się 13 posiedzenie Komitetu Sterującego Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego Nr II. Tym razem przedstawiciele Niemiec, Polski, Białorusi i Rosji – uczestnicy spotkania – postanowili rozmawiać o problemach korytarza w gminie Terespol, przez którą przebiega ten strategiczny szlak transportowy. Posiedzenie rozpoczęło się w hotelu Feniks w Małaszewiczach od prezentacji gminy Terespol przez jej gospodarza Wójta Krzysztofa Iwaniuka oraz Zastępcy Dyrektora PKP Cargo S.A. Mazowiecki Zakład Spółki
w Warszawie/Małaszewicze Jarosława Tarasiuka, który przedstawił informację na temat działalności spółki.
Głównym punktem spotkania była wizytacja terenowa, podczas której dokonano przeglądu obecnego stanu infrastruktury transportowej i granicznej, odwiedzając m.in. przejście graniczne w Terespolu , nowy terminal kontenerowy w Małaszewiczach oraz Wolny Obszar Celny. Spotkanie zorganizowało Ministerstwo Infrastruktury i jest to związane z pełnieniem przez stronę polską przewodnictwa w Korytarzu II na lata 2008-2009.
Korytarz Nr II biegnie od Berlina przez Warszawę, Mińsk, Moskwę do Niżnego Nowgorodu, i stanowi jeden z najważniejszych międzynarodowych szlaków transportowych w Europie. Składa się z dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej E 20 oraz połączenia drogowego E 30. W Polsce drogowy komponent Korytarza II będzie stanowiła realizowana autostrada A-2. Ogólna długość pasa Korytarza II wynosi ok. 2200 km, w tym część polska – ok. 680 km.
Dla właściwego zarządzania problemami korytarzy transportowych Komisja Europejska powołała komitety sterujące, działające na poziomie ministerstw odpowiedzialnych za transport w krajach, przez które dany korytarz przechodzi. Podstawą prawną współpracy czterostronnej (Niemcy – Polska – Białoruś – Rosja) w Korytarzu II jest Memorandum of Understanding z 1995 roku zawarte pomiędzy ministrami odpowiedzialnymi za transport ww. państw. Korytarz II jest jednym z dziesięciu pan-europejskich korytarzy transportowych w Europie utworzonych podczas Pan-Europejskich Konferencji Transportowych na Krecie w 1994 roku i w Helsinkach w 1997 roku.
Obecnie II Korytarz Pan-Europejski wpisuje się w inicjatywę Wymiaru Północnego Unii Europejskiej, który swoim zasięgiem obejmuje państwa regionu basenu Morza Bałtyckiego oraz obszar Europy Północno – Wschodniej, na którym znajduje się styk granic UE, Rosji i innych państw WNP. Jednym z kluczowych technicznych problemów Korytarza II jest występowanie wąskich gardeł oraz granica dwóch różnych systemów kolejowych o prześwitach torów 1435 i 1520 mm. Fakt ten znacznie spowalnia płynność ruchu tranzytowego i obniża konkurencyjność transportu kolejowego. Podobny problem zbyt długiego czasu oczekiwania na odprawę na granicy polsko – białoruskiej występuje w transporcie drogowym. Korytarz ten posiada jednakże wielki, ciągle nie w pełni wykorzystany potencjał przewozowy w ruchu tranzytowym Europa – Azja.
D.Wowczeniuk