W związku z coraz częstszym wykorzystywaniem oraz modyfikowaniem herbu gminy Terespol na stronach i profilach internetowych przez osoby podmioty nieuprawnione, zwracamy się o zaprzestanie tego rodzaju działań, usunięcia herbu lub jego zmodyfikowanych elementów, w przeciwnym razie gmina będzie zmuszona do podjęcia kroków prawnych. Jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać, w drodze uchwały organu stanowiącego, własne herby, flagi, emblematy oraz insygnia i inne symbole. Korzystają też z ochrony przed ich bezprawnym wykorzystywaniem.
Herb Gminy Terespol oraz pozostałe insygnia został ustanowiony Uchwałą Nr XXI/138/12 Rady Gminy Terespol z dnia 28 grudnia 2012 roku. Zgodnie z § 9 w/w uchwały symbole, o których mowa w § 1 uchwały, stanowią własność Gminy Terespol i są znakami prawnie chronionymi oraz mogą być używane wyłącznie w kształcie, proporcjach i kolorach zgodnych ze wzorami graficznymi ustalonymi w niniejszej uchwale.
Herbu oraz symboli, wymienionych w uchwale, mogą używać również osoby fizyczne i inne podmioty do celów komercyjnych na podstawie zgody organu wykonawczego gminy. Zasady i warunki używania tych symboli określa pisemna umowa.
Zgodnie z obowiązującym prawem herb, a także logo (logotyp) służą indywidualizacji jednostki samorządu terytorialnego i przyczyniają się do jej rozpoznawalności. Herb natomiast nawiązuje do historii i tradycji, a logo do współczesności.
W razie bezprawnego wykorzystania lokalnych symboli, np. herbu czy logo, jednostka samorządu terytorialnego może żądać zaniechania bezprawnych naruszeń. Jednostkom samorządu terytorialnego przysługują bowiem zarówno prawa podmiotowe służące ochronie jej dóbr osobistych, jak i prawa będące wytworem twórczej działalności człowieka (np. utwory, znaki towarowe), czyli tzw. prawa na dobrach niematerialnych.
Zgodnie z obowiązującym orzecznictwem ochrony swojego herbu jednostka samorządowa może domagać się na podstawie ustawy z 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo autorskie) oraz ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, co uprawnia do zastosowania przepisów kodeksu cywilnego dotyczącego osób prawnych, o ile ustawy samorządowe nie zawierają odmiennych regulacji. W razie zatem naruszenia dóbr osobistych jednostki samorządu terytorialnego przysługują jej takie same środki ochronne jak osobie fizycznej.
Herb gminy należy traktować jako jej dobro osobiste. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 7 marca 2003 r. (sygn. akt I CKN 100/01) stwierdził, że znak symbolizujący osobę prawną (więc także herb) „jest nośnikiem jej tożsamości w zewnętrznym odbiorze i podobnie jak nazwa czy firma stanowi dobro osobiste osoby prawnej".
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że na podstawie art. 24 w zw. z art. 43 kodeksu cywilnego w przypadku używania jej herbu przez inny podmiot gmina może żądać zaprzestania tego działania, usunięcia jego skutków, zadośćuczynienia pieniężnego, zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny (art. 448 kodeksu cywilnego) bądź odszkodowania na zasadach ogólnych. Również na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jednostka samorządu terytorialnego może dochodzić zaprzestania korzystania z jej herbu (art. 10 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 1 pkt 1). Zgodnie z art. 10 ust. 1 tej ustawy czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich.