Modernizacja Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze
W związku z pojawiającą się szansą - jedną na tysiąc lat, dotyczącą chińskiej inicjatywy „Nowego Szlaku Jedwabnego" oraz prowadzonymi pracami nad projektem CARGOTORU z udziałem funduszy unijnych „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią - prace studialne" Wójt Gminy Terespol zainicjował spotkanie poświęcone problematyce związanej z technicznymi aspektami w/w projektu jak również z potrzebą wdrożenia konkretnych propozycji uczestników przewozów kolejowych na przejściu granicznym Brześć - Terespol, które miało miejsce w dniu 2 lipca 2018r. w Urzędzie Gminy Terespol.
Na spotkanie przybyli przedstawiciele wszystkich zaproszonych instytucji/firm z wyjątkiem przedstawicieli kolei białoruskiej (termin spotkania zbiegł się ze Świętem Narodowym Białorusi). W spotkaniu uczestniczył m.in. konsul Republiki Białoruś w Białej Podlaskiej, wicekonsul RP w Brześciu, przedstawiciel Wojewody Lubelskiego, komendant Placówki Straży Granicznej w Terespolu, spółka Cargotor, Biuro Projektowe SYSTRA, PKP Cargo CL, przewoźnicy prowadzący działalność w rejonie przeładunkowym Małaszewicze tj. Gaspol, AGROSTOP, Eurotrans, Europort, Trasa, Adampol, INBAP.
Podczas spotkania przedstawiciele spółki CARGOTOR przedstawili stan zaawansowania i zakres prac przy projekcie „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią". Prezes Spółki Cargotor poinformował, ze tematem wiodącym tego projektu jest przepustowość. Prace nad koncepcją modernizacji w rejonie przeładunkowym Małaszewicze są jeszcze w trakcie. Projekt swoim zakresem obejmuje: budowę dodatkowych torów, budowę dwóch nowych stacji rozrządowych: Małaszewicze Południe i Kobylany 2, nowe urządzenia SRK a także budowę wiaduktu nad szlakiem kolejowym w celu skomunikowania strony południowej szlaku kolejowego ze stroną północną. Wójt Gminy Terespol odniósł się do przedstawionej koncepcji wiaduktu w Kobylanach (w sąsiedztwie obecnego przejazdu) którego zaprojektowanie wymusza zakres modernizacji oraz obowiązujące przepisy. Wójt zaproponował lokalizację wiaduktu nad szlakiem kolejowym w Małaszewiczach. Planuje się, że w terminie 2-3 miesięcy Cargotor wybierze koncepcję zaproponowaną przez projektantów i przedstawi wszystkim zainteresowanym stronom w celu dalszych konsultacji i uzgodnień.
Podczas spotkania pokrótce omówiono również planowane inwestycje na granicy polsko-białoruskiej związanej z rozbudową przejścia granicznego w Terespolu oraz budową nowych mostów granicznych.