W dniu 5 lutego 2020 r. w Urzędzie Gminy Terespol odbyło się kolejne spotkanie robocze związane z przygotowaniem i realizacją projektu CARGOTOR-u Sp. z o.o. pn. „ Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią”.
W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele spółek: CAROTOR Sp. z o.o., Systra S.A. (biuro projektowe), Eko-Bug Sp. z o.o., PHU AGROSTOP Sp. z o. o. i Urzędu Gminy Terespol.
Projektanci biura projektowego Systra S.A. przedstawili stan prac przy projekcie „ Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią” dotyczący terenu gminy Terespol. Poinformowali jednocześnie, że najbardziej zawansowany stan prac projektowych jest nad projektem budowy wiaduktu w Kobylanach. Przedstawione zostały elementy projektu technicznego budowy wiaduktu, którego budowa byłaby jedną z pierwszych robót całego przedsięwzięcia. Przedstawiono także lokalizację nowo zaprojektowanej kładki nad torami w Małaszewiczach, połączenie drogowe Kobylan (drogą pożarową na terenach PKP) z przedsięwzięciem realizowanym przez PKP PLK pn. „Poprawa dostępności przejścia granicznego Terespol – Brześć, Etap 1- Rozbudowa układu torów o prześwicie 1520 mm stacji Terespol” oraz omówiono połączenie drogi wewnętrznej „Kobylany Zachodnie strona pn” z gminną drogą publiczną nr 100821 L i drogą krajową nr 2.
Wójt Gminy Terespol zgłosił potrzebę wybudowania drogi wzdłuż toru K-W-K łączącej ul. Słoneczną w Kobylanach i ul. Kodeńską w Małaszewiczach Małych jako dopełnienie infrastruktury drogowej wokół portu PKP, stanowiącą dojazd do służb granicznych i terminali bez konieczności wyjazdu na drogę krajową nr 2.
Prezes Spółki Cargotor Sp. z o.o. poinformował zebranych, że I etap modernizacji infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze planowany jest na lata 2022-2023, a II etap na lata 2024-2028. Podkreślił także, że realizowany projekt jest projektem kolejowym, który ma być finansowany przez UE i będzie to największy „Park Logistyczny” na terenach kolejowych.
Podczas spotkania uzgodniono niektóre kwestie techniczne dotyczące wiaduktu, włączenia dróg gminnych do dróg zakładowych na terenach PKP.
Przygotowanie i realizacja zadania „ Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią” nie jest możliwa bez współpracy Spółki Cargotor z jednostkami samorządu terytorialnego, w tym z Gminą Terespol. Dlatego też, podczas spotkania omówiono wstępny zakres i zasady współpracy przy realizacji zadań bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z modernizacją infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze. Współpraca dotyczyłaby: budowy wiaduktu w Kobylanach, budowy nowego kolektora sanitarnego Koroszczyn - Małaszewicze Małe i rozbudowy oczyszczalni ścieków w Koroszczynie.