Na terenie Gminy Terespol oraz w gminach sąsiednich przygotowywane są do realizacji wielomilionowe projekty kolejowe m. innymi:
- „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza 8 linii towarowych na granicy UE z Republiką Białoruś” – projekt realizowany przez CARGOTOR sp. z o.o.;
- „Poprawa dostępności przejścia granicznego Terespol- Brześć, Etap 1 – Rozbudowa układu torów o prześwicie 1520 mm stacji Terespol – projekt realizowany przez PKP PLK S.A, mające na celu dostosowanie kolejowego przejścia granicznego Terespol-Brześć i infrastruktury towarzyszącej do przyjmowania większej ilości składów pociągów ze Wschodu.
W/w projekty realizowane przez spółki z grupy PKP, a także prywatnych przedsiębiorców są związane z powstającym wielkim przedsięwzięciem „Nowego Szlaku Jedwabnego”. Przywiduje się przyjmowanie nawet do 55 składów na dobę przy kilkunastu obecnie.
Wobec tego, że znaczna część towarów będzie musiała być przetransportowana również drogami, wójt Krzysztof Iwaniuk zainicjował działania mające na celu zaprojektowanie i wybudowanie przez GDDKiA drogi łączącej Port Przeładunkowy Małaszewicze z autostradą A2 „Węzeł Dobryń”, poprowadzonej poza obszarem zabudowanym miejscowości Małaszewicze Duże i Wólka Dobryńska. Istniejący ruch samochodów ciężarowych w tych miejscowościach już dziś jest bardzo uciążliwy.
Ponadto w ubiegłym roku, z uwagi na decyzję o zakończeniu budowy autostrady A2 na Węźle Dobryń, gmina Terespol wystąpiła z wnioskiem do Ministerstwa Infrastruktury o zaprojektowanie i wykonanie łącznika autostrady A2 z drogą krajową nr 2, z przeniesieniem ruchu poza miejscowości Wólka Dobryńska, Małaszewicze Duże i Małaszewicze Małe.
W wyniku wielu spotkań i uzgodnień inwestorów, projektantów, zarządców infrastruktury kolejowej, przedstawicieli gmin i służb granicznych, zdefiniowane zostały potrzeby i oczekiwania.
W związku z powyższym w dniu 11 marca 2021 r. w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie odbyło się spotkanie dotyczące koncepcji połączeń drogowych autostrady A2 z Drogowym Przejściem Granicznym w Terespolu oraz planowaną budową „Portu Logistycznego” w Małaszewiczach, z udziałem Wojewody Lubelskiego, a także Wicewojewody, Wicemarszałka, Prezesa Cargotor, Dyrektora oddziału lubelskiego GDDKiA, przedstawicieli gminy Terespol, Zalesie i miasta Terespol oraz szefów służb granicznych.
Należy to jednoznacznie podkreślić, że 30 letnie wysiłki i propozycje samorządu gminy Terespol w zakresie rozwoju Portu Przeładunkowego Małaszewicze po raz pierwszy zostały zauważone i otrzymały właściwą sobie rangę na poziomie władz województwa.
Powstanie inicjatywy „Nowy Szlak Jedwabny” jest ogromną szansą dla dalszego rozwoju naszego regionu i kraju.