Narodowy Fundusz Zdrowia uruchamia Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). To usługa polegająca na udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej w postaci porad lekarskich, porad pielęgniarki lub położnej udzielanych na odległość na całym terytorium Polski.
W razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia poza godzinami pracy podstawowej opieki zdrowotnej pacjent będzie miał możliwość skontaktowania się z Teleplatformą Pierwszego Kontaktu (TPK) za pomocą, bezpłatnego, ogólnodostępnego numeru telefonu: 800-137-200 oraz przy pomocy wideoczatu.
Kontakt taki może zostać nawiązany w dniach i godzinach od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 danego dnia do 8:00 dnia następnego oraz w soboty i niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy w godzinach od 8:00 danego dnia do 8:00 dnia następnego.
W ramach tej usługi pacjent TPK będzie mógł uzyskać poradę w języku polskim, angielskim, rosyjskim a także ukraińskim oraz języku migowym poprzez wideoczat.
Po skontaktowaniu się pacjenta z TPK pielęgniarka lub położna, po zarejestrowaniu pacjenta i sprawdzeniu jego prawa do świadczeń, będzie przeprowadzała wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta, w wyniku którego może:
- udzielić porady, w ramach której pacjent może uzyskać e-receptę, a także pozyskać zalecenia co do sposobu postępowania,
- przekierować pacjenta do lekarza udzielającego poradę,
- wezwać zespół ratownictwa medycznego, w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego,
- poinformować pacjenta o potrzebie zgłoszenia się do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej właściwej ze względu na miejsce pobytu/zamieszkania pacjenta,
- poinformować pacjenta o potrzebie zgłoszenia do swojego lekarza POZ w godzinach pracy POZ w najbliższym dniu roboczym.
- Po przekierowaniu pacjenta do lekarza udzielającego poradę, lekarz ten będzie przeprowadzał wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta (w razie konieczności uzupełnia wywiad przeprowadzony przez pielęgniarkę/położną), w wyniku którego może:
- udzielić porady lekarskiej, w ramach której pacjent może uzyskać e-receptę,
- e-skierowanie lub e-zwolnienie, a także pozyskać zalecenia co do sposobu leczenia,
- wezwać zespół ratownictwa medycznego, w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego,
- poinformować pacjenta o potrzebie zgłoszenia się do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej właściwej ze względu na miejsce pobytu/zamieszkania pacjenta,
- poinformować pacjenta o potrzebie zgłoszenia do swojego lekarza POZ w godzinach pracy POZ w najbliższym dniu roboczym.
Dodatkowo na stronie internetowej NFZ uruchomiona zostanie domena TPK z krótkim opisem i przekierowaniem do porady dla głuchoniemych.