Instytucja rzecznika praw konsumenta zaczęła funkcjonować w Polsce w 1999 roku. Obecnie na terenie naszego kraju działa około 370 rzeczników, w naszym powiecie biuro rzecznika mieści się w Białej podlaskiej w budynku Starostwa Powiatowego przy ul. Brzeskiej 41, 21-500 Biała Podlaska, tel. 83 351-13-67, e-mail: prk@powiatbialski.pl.
Do zadań Rzecznika należy m.in.:
– Bezpłatne poradnictwo i informacja prawna w zakresie ochrony interesów konsumentów.
– Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
– Wstępowanie za zgodą konsumentów do toczących się postępowań.
– Wytaczanie powództw na rzecz ochrony zbiorowych interesów konsumentów.
– Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcji Handlowej.
– Prowadzenie edukacji konsumenckiej.
Rzecznik ma kompetencje doradcze. Nie posiada żadnych uprawnień kontrolnych. Jest organem który swoimi działaniami negocjacyjnymi, mediacyjnymi a czasami interwencyjnymi próbuje doprowadzić do kompromisu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą.
Właściwość miejscowa rzecznika: Rzecznik udziela porad prawnych jedynie mieszkańcom Powiatu Bialskiego.
Zachęcam do kontaktu w celach edukacyjnych szkoły, kluby seniora czy inne organizacje skupiające konsumentów. Na spotkaniach rozmawiamy o przysługujących nam prawach w sytuacjach gdy chcemy coś zareklamować, co możemy gdy dokonamy zakupu na tzw. pokazach, czy możemy oddać towary zakupione w sklepie stacjonarnym, co robić gdy usługa jaką nam świadczy operator np. telekomunikacyjny jest niezgodna z umową, i wiele innych spraw.
https://www.powiatbialski.eu/powiatowy-rzecznik-konsumentow-w-bialej-podlaskiej/