Od 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa umożliwiająca Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) przyznawanie świadczenia pieniężnego w wysokości 300 zł miesięcznie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa dla wszystkich osób pełniących tę funkcję, które spełniają niżej opisane przesłanki.
Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa uzyskają osoby, które łącznie spełniają następujące warunki:
1) pełniły funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 i 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat,
2) osiągnęły odpowiedni wiek, tj.:
a) w przypadku kobiet 60 lat,
b) w przypadku mężczyzn 65 lat,
3) nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Do okresu, o którym mowa w pkt 1 powyżej, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Do wniosku składanego do KRUS osoba uprawniona do świadczenia będzie musiała dołączyć m.in. zaświadczenie potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa na terenie Gminy Terespol, wydane przez Wójta Gminy Terespol.
Aby uzyskać ww. zaświadczenie osoby uprawnione do świadczenia pieniężnego proszone są o złożenie w Urzędzie Gminy Terespol wniosku o wydanie zaświadczenia, ze wskazaniem, w jakim okresie pełniły funkcję sołtysa w Gminie Terespol.
Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia można pobrać TUTAJ.
Formularz wniosku można również otrzymać w siedzibie Urzędu Gminy Terespol Plac Ryszarda Kaczorowskiego1, 21-540 Kobylany (w Biurze Obsługi).
Jeżeli Wójt Gminy Terespol nie będzie posiadał danych potwierdzających okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia składanego do KRUS.
W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat, zaświadczenie może być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Dodatkowo do wniosku do KRUS osoba uprawniona będzie musiała dołączyć oświadczenie o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku
z pełnieniem funkcji sołtysa.
Świadczenie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej – wzór wniosku składanego do KRUS zostanie określony w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Wniosek o przyznanie świadczenia osoba uprawniona będzie mogła złożyć nie wcześniej niż od 1 lipca 2023 r. w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Decyzja w sprawie przyznania świadczenia będzie wydawana przez KRUS w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie.
Świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek o jego przyznanie. Wnioski o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa na terenie Gminy Terespol można składać od 3 lipca 2023 roku w Biurze Obsługi UG.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1073).
Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa