Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Dnia 31 lipca 2012r. została zakończona realizacja trwającego rok projektu „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w szkołach w Gminie Terespol” nr POKL.09.01.02-06-377/10, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, projekt systemowy - Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych, Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Projektem objęto uczniów kl. I-III szkół podstawowych naszej gminy. W ramach projektu zakupiono pomoce dydaktyczne do Szkoły Podstawowej w Kobylanach, Szkoły Podstawowej w Małaszewiczach i Szkoły Podstawowej w Neplach na łączną kwotę 51 250,53zł.
Szkoły wzbogaciły się m.in. w multimedialne programy terapeutyczne z zakresu logopedii, dysleksji i dyskalkulii oraz nowoczesne zestawy ćwiczeń do pracy indywidualnej, prowadzenia obserwacji przyrody, pomoce z zakresu języka angielskiego, przyrody, matematyki, prowadzenia gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy, prowadzenia zajęć logopedycznych.
Zrealizowano następujące zajęcia dydaktyczne dla uczniów i uczennic mające na celu wyrównanie braków i zmniejszenie deficytów: zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji (3 grupy-42 uczestników), zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych (3 grupy-43 uczestników), gimnastykę korekcyjną dla dzieci z wadami postawy (2 grupy- 21 uczestników), zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy (2 grupy- 25 uczestników) oraz zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów: zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych z języka angielskiego (2 grupy-31 uczestników), zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych z przyrody (2grupy-31 uczestników), zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych z matematyki (1grupa-15 uczestników). Koszt realizacji zajęć to 40 200,00 zł.
Założone rezultaty twarde i miękkie projektu zostały osiągnięte. Oto efekty szczegółowe:
W wyniku ukończenia udziału uczniów w zajęciach realizowanych w ramach programu wzrosła wiedza i umiejętności z zakresu:
- tempa czytania, technik czytania,
- rozumienia treści czytanego tekstu;
- poprawnego pisania i samodzielnego redagowania krótkich tekstów,
- podstawowej wiedzy matematycznej,
- wykonywania podstawowych działań matematycznych,
- logicznego myślenia,
- posługiwania się liczbami w praktyce,
- przyjmowania prawidłowej postawy ciała, dbałości o nią,
- prawidłowej artykulacji głosek, poprawnej wymowy,
- rozumienia tekstów w języku angielskim,
- praktycznych umiejętności posługiwania się językiem angielskim w mowie i piśmie,
- dbania o środowisko przyrodnicze.
Wartość dodana projektu:
- świadczenie usług edukacyjnych w zakresie wyrównania deficytów oraz rozwoju uzdolnień i zainteresowań nie byłoby możliwe bez wsparcia EFS. Uczniowie mają ograniczony dostęp do tych usług w miejscu zamieszkania, a ich sytuacja materialna nie pozwala na korzystanie z nich w innych ośrodkach,
- zdobycie nowych doświadczeń przez nauczycieli w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- wzrost stopnia świadomości w zakresie równości szans płci wśród nauczycieli, pracowników szkoły, rodziców,
- rozszerzenie lokalnego rynku usług edukacyjnych.