Zasady ubiegania się o ulgę w zapłacie należności podatkowych reguluje ustawa
z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.)
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o udzielenie ulgi w postaci umorzenia zaległości, odroczenia zapłaty zaległości lub rozłożenia na raty zaległości podatkowych
2. Oświadczenie o stanie majątkowym (dotyczy osób fizycznych) - druk do pobrania
Ponadto należy dołączyć dokumenty takie jak:
- w przypadku osób pracujących - zaświadczenia o zarobkach,
- w przypadku emerytów lub rencistów - odcinki rent, emerytur
- w przypadku osób zarejestrowanych jako osoby bezrobotne - zaświadczenia z Urzędu Pracy,
- w przypadku osób korzystających z pomocy społecznej – decyzje/kopie z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o otrzymanej pomocy
- inne dowody dotyczące sytuacji majątkowej podatnika i członków rodziny, którzy wspólnie zamieszkują.
W przypadku osób prawnych: bilanse, sprawozdania, rachunek zysków i strat za ostatnie okresy.
3. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz osoby prawne winny dołączyć zaświadczenia lub oświadczenia o uzyskanej pomocy publicznej w roku, w którym ubiegają się o pomoc oraz w okresie dwóch poprzedzających go lat.
Zarówno osoby fizyczne, jak prawne mogą przedstawić inne dowody, które zdaniem podatnika mogą mieć wpływ na rozstrzygnięcie sprawy.