Odbudowa szlaku wodnego E40 na odcinku Dniepr-Wisła
Szlak wodny E40 Dniepr-Wisła-Odra łączy baseny Morza Bałtyckiego i Czarnego, jednak obecnie nie jest wykorzystywany z uwagi na brak żeglowności na odcinku Bugu z Brześcia do Warszawy.
Kwestia wznowienia żeglugi po międzynarodowej drodze niejednokrotnie była podejmowana na poziomie Komitetu Transportu Śródlądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, ministerstw transportu i infrastruktury, regionów przygranicznych, instytucji naukowych Polski, Białorusi, Ukrainy i Niemiec. W rezultacie wspólnych prac ekspertów powstał projekt „Odtworzenie szlaku wodnego E-40 na odcinku Dniepr-Wisła: od strategii do planowania", realizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2007-13. Celem projektu jest wyłonienie optymalnego wariantu przebiegu E-40 poprzez opracowanie studium wykonalności, utworzenie stałej międzynarodowej komisji ds. odtworzenia i funkcjonowania szlaku E-40, a także rozpropagowanie idei rekonstrukcji na krajowym i międzynarodowym poziomie.
Odtworzenie szlaku wodnego E40 da przygranicznym regionom Polski, Białorusi i Ukrainy możliwość stania się centrum przewozów transportowych o międzynarodowym znaczeniu, pozwoli na odciążenie systemu dróg, zwiększenie objętości przewozów towarowych na terenie tych regionów, będzie sprzyjać obniżeniu emisji CO2 z uwagi na większe wykorzystanie transportu wodnego i pozwoli na pełne wykorzystanie unikalnego potencjału Dniepro-Bużańskiego połączenia wodnego dla rozwoju międzynarodowej turystyki rzecznej.
W związku z tym w dniach 27 – 28 marca 2014 r. odbyła się w Brześciu (Białoruś) Międzynarodowa Konferencja Inauguracyjna i I sesja Komisji ds. Szlaku Wodnego E-40 na odcinku Dniepr- Prypeć- Dniepro-Bużański Kanał Wodny – Muchawiec – Bug – Wisła. Na konferencję zaproszeni zostali przedstawiciele organizacji międzynarodowych, placówek dyplomatycznych, ministerstw transportu, rozwoju i infrastruktury, środowiska, zarządów gospodarki wodnej, regionalnych i lokalnych władz, euroregionów, instytutów naukowych, organizacji pozarządowych z Niemiec. Polski, Białorusi i Ukrainy.
W pierwszym dniu konferencji odbyły się wykłady wysokich rangą przedstawicieli organizacji międzynarodowych, ministerstw i władz regionalnych o znaczeniu transportowego połączenia wodnego. Uczestnicy mieli również okazję zobaczenia obiektów infrastrukturalnych Dniepro-Bużańskiego Kanału Wodnego i niedawno rekonstruowanych urządzeń hydrotechnicznych szlaku E-40. Drugi dzień konferencji poświęcony był formowaniu Grup Roboczych Komisji ds. Szlaku Wodnego E-40 Dniepr-Wisła, a także omówieniu zadania dla Wykonawcy, który zajmie się opracowaniem studium wykonalności połączenia E-40.
W trakcie obrad przyjęta została również deklaracja o poparciu działań skierowanych na kompleksową analizę celowości rozwoju głównego szlaku wodnego E40 na odcinku Dniepr–Wisła i wodnego połączenia Morza Bałtyckiego z Czarnym.